Cronica de concert Absu in club Fabrica, 2 martie 2013

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 3 Martie 2013

Aseară a avut loc primul concert în România al celebrei trupe underground de black/thrash metal, Absu. O trupă a cărei influență este de netăgăduit, care a scos cel puțin o capodoperă, albumul Tara din 2001, și care concertează destul de rar. Așadar, după mai bine de 20 de ani de existență, americanii au hotărât că este timpul să poposească și în țara noastră pentru un concert, care a avut loc în clubul Fabrica. Alături de ei au cântat, în deschidere, trupele: I.A.D. din România,  Akral Necrosis din România, Infest din Serbia și Demon's Shade din Italia.

Concert ABSU in club FabricaÎncepând cu ora 18.00 ușile s-au deschis și lumea a putut intra în club. Chiar dacă la început nu a fost așa de multă rockerime, pe parcurs s-au adunat destui, dar nu cât să umple total clubul. Am văzut concerte în Fabrica unde practic nu aveai loc să arunci un ac, însă astă seară nu a fost cazul, clubul a fost plin doar pe sfert. Este la fel ca ultima dată când am fost, dar măcar in seara aceasta era cald. În general am vzut cam aceiași oameni care vin de obicei la concertele de extreme metal sau de metal în general, dar parcă ceva mai mulți puști. Nu e rău, măcar se țin concerte, există un public și scena rămâne în viață.

Prima trupă, I.A.D., nu mi-a spus absolut nimic și nici celor prezenți nu cred că le-a spus prea multe. Poate faptul că sunt la început este o scuză, însă nu cred că acesta e motivul pentru care m-au plictisit, ci pentru că sunt generici, banali și cam timizi. Au mai încercat și două coveruri după Mayhem, dar au fost atât de proaste încât nici măcar nu sunau a Mayhem, doar foarte vag. Nu am reținut nimic din setlist-ul lor și dacă iadul este amintirea, atunci e bine, fiindcă eu nu o să-mi amintesc nimic despre ei.

Akral Necrosis au rupt. Puțin sceptic la început și foarte plictisit, nu m-am așteptat la nimic de la ei. Îi știam cât de cât, dar nu-i văzusem live și nu aveam nicio așteptare, însă băieții sunt buni și scena este a lor când se află în fața publicului. Piesele lor îndeamnă la nemișcare și la headbanging și vocalul chiar știe cu ce se mănâncă black metalul. Și a mai venit și pictat pe față ca să fie treaba treabă. Au cântat juma` de oră, destul de puțin, au băgat și piese noi, publicul a reacționat foarte bine, majoritata cred că-i cunoșteau, dar idea e că trupa este promițătoare pe aria ei. Un recital care mie chiar mi-a plăcut.

Același lucru pot să-l spun și despre următoarea trupă, Infest. Mi-au adus cumva aminte de anii 90, pe care din nefericire nu i-am prins, dar mulțumită internetului mi-am putut face o idee. Oamenii cântă un thrash metal/hardcore foarte rapid, dur și deloc ortodox. Au venit îmbrăcați cu tricouri la fel și cu atitudine de bad boys. A fost amuzant că vocalul a vorbit cu aceeasi voce cu care canta și a avut un mod original de a introduce următoarea piesă. Publicul s-a dezlănțuit puțin în timpul recitalului și a fost și un pic de mosh pit, dar destul de timid. Cred că nu erau băieții care obișnuiesc să încingă spiritele de obicei sau poate nu prea aveau chef și veniseră mai mult pentru ABSU. Oricum, am reținut câteva piese: No man`s slave și Together we are stronger than God. Indeed.

Penultima trupă a serii, Demon's Shade, m-a plictisit îngrozitor. Nu credeam că după I.A.D. mă mai poate plictisi o trupă atât de rău, însă se pare că nu am fost pregătit. Cel mai rău e ca din când în când câte o piesă începea promițător și ziceam ca gata, asta îmi place, pentru a se transforma foarte repede într-o generică piesă de black/death metal și nici ăla de calitate, ci acel metal tras la indigo, fără suflet, fără viață, fără nimic de spus. Nu vreau să fiu rău, dar nu e de mirare că trupa a lăsat la liber albumul (după cum au declarat), fiindcă altfel nu cred că l-ar cumpăra nimeni.

Absu nu e o trupă pentru toată lumea, dar nu e nimic rău în asta, din contră, tocmai faptul că sunt puțin altfel, că au o imagine și un fanbase bine închegat i-a ținut în viața atâția ani. Nu au scos albume pe bandă rulantă și cele pe care le-au scos, chiar și ultimul, Abzu, destul de slăbuț, au un sound specific și ușor recogniscibil (ușor pentru un fan black metal ofc). Concertul dinseara aceasta, după spusele lor, "the classical 78 minutes Absu show" (din păcate n-am fost atent la ceas să văd dacă chiar atât au cântat) a fost unul beton. Cei doi vocali, Proscriptor (care bate și tobele) și Ezezu (care zdrăngăne basul) au alternat vocile și ca într-un duet apocaliptic au reușit, ajutați și de chitaristul Vis Crom, să răspândească un val de sunet care a pus rockerimea în mișcare. Oamenii cântă bine live și e de văzut un concert al lor. Nu se întâmplă multe lucruri pe scenă, dar creează un show aproape ezoteric atunci când cântă. A fost un concert reusit, fără incidente și ne bucurăm că au trecut în sfârșit și pe la noi.

Din setlist au facut parte piese precum: Night Fire Canonization, Earth Ripper, The Winter Zephyr sau Tara.