CRONICĂ DE ALBUM AFTER SMOKE CLEARS - EDIFICATION

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 20 Octombrie 2020

E greu ca în 2020 să mai scoți ceva relevant în zona groove metal/tehnical metal/deathcore/metalcore, fiindcă (1)cronica-de-album-after-smoke-clears-edification_2f0a6c.pnggenurile au fost atât de uzate în ultimii 10-15 ani în toate combinațiile posibile, încât pare că s-a spus deja totul, că s-a încercat totul. Totuși, sunt trupe care, în ciuda a tot, reușesc să depășească așteptările și să scrie albume adevărate, înnoitoare, relevante. After Smoke Clears, o trupă tânără din Londra, este un astfel e exemplu. Pe 12 noiembrie trupa va lansa primul album, Edification, care va conține 10 piese. Trupa a fost extrem de activă și a scos deja 6 single-uri, la care au filmat și videoclipuri, foarte bune, aș putea spune. Înainte de acest album a mai apărut un e.p., Disillusion, în 2019, cu care trupa a câștigat destulă notorietate în underground. Acum au semnat cu Anaconda Media și au devenit și mai vizibili.

Încă de la prima piesă, The Vine, ni se dă de înțeles că vom avea parte de un album brutal, energic, violent, fără compromisuri. În nicio piesă, în afară de ultima, Edify, nu prea avem parte de clean singing, sau melancolie în muzică. Ultima piesă este puțin mai baladescă, prin contribuția unei voci feminine extrem de bune, care dă un plus evident melodiei. Toate celelalte sunt directe, pline de riffuri puternice și o voce stăpână pe ritm.

Machine Dependent începe cumva în stilul mai nou Parkway Drive, dar numai în primele secunde, după aceea revine la un stil propriu, necontaminat. Este și una dintre piesele de rezistență ale albumului, cu o voce mai soft pe alocuri. Deterioration continuă pe aceeași linie cu precedenta piesă, dar aduce mai multă muzicalitate. Invigorate are o structură mai clasică, mai apropiată de groove pur și dur, mult mai liniar, dar nu într-un fel rău. Beta to Gamma se concentrează mai mult pe crearea unei atmosfere, mai ales cu ajutorul tobelor, dar și cu câteva breakdownuri bine realizate. Îmi imaginez piesa asta cântată live, la un concert, unde ar rupe.

Următoarele două piese, Rapacious și Extinguo, aduc elemente pe care le-am mai întâlnit la trupe precum Bury Tomorrow, dar fără pasajele melodice recente, Lamb Of God sau Pantera (care în mod cert este o mare influență, mai ales albumele de final). Buried mi se pare cea mai inovativă piesă de pe album, atât instrumental, cât și vocal, are multe schimbări de ritm, multe idei bune, care sunt bine puse în practică. Awaken este o piesă bună pentru deschis un moshpit, atât este de catchy și de brutală în același timp.

Tot albumul reușește să fie relevant și bun prin faptul că nu doar reciclează vechi formule, ci aduce elemente noi, riffuri gândite, vocea nu este deloc monotonă, tobele sună chiar bestial, iar basul contribuie decisiv la pasajele brutale, energice. Edification este un exemplu perfect de album bine produs, direct, brutal și melodic în același timp.
Nota: 8.5

Tracklist:
  1. The Vine