Cronică de album Andrey Smirnoff - Electric Gravity

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 7 August 2021

(1)cronica-de-album-andrey-smirnoff-electric-gravity_3aba20.jpgA scoate albume instrumentale în zilele noastre este o afacere destul de riscantă economic, o recunoaște într-un interviu chiar și Andrey Smirnoff, dar din punct de vedere al carierei, al pasiunii pentru muzică nu poate fi decât un plus. Conceput între turneele alături de legendara trupă U.D.O., condusă de Udo Dirkschneider, alături de care cântă din 2012, albumul solo Electric Gravity conține zece piese și va fi lansat oficial în toamnă. Tot din interviuri am aflat că tobele pentru album au fost înregistrate încă de acum zece ani, iar ideile s-au adunat în timp, au fost salvate și, odată cu pandemia, în mod paradoxal, Smirnoff a găsit timpul necesar pentru a se ocupa de albumul său solo.

Chitaristul și compozitorul de origine rusă are o carieră impresionantă în spate, a făcut parte din numeroase proiecte muzicale, a cântat și alături de Paul Di'Anno și Blaze Bayley (amândoi foști membri Iron Maiden în perioade diferite, primul înainte de sosirea în trupă a lui Bruce Dickinson, al doilea în anii `90 când acesta a părăsit trupa pentru o vreme), dar și în trupe de heavy metal rusești precum Everlost sau Master.

Albumul Electric Gravity nu este unul tipic, nu se încadrează într-o singură direcție muzicală, aproape fiecare piesă este diferită ca abordare. Aproape singurul element constant este faptul că avem de-a face cu un album pur instrumental, iar instrumentul principal este chitara. Piesa cu care debutează materialul și primul single, Samurai, este heavy, modernă, cu riffuri puternice, plină de energie. A doua piesă, Dream It Out Loud, este deja ceva mai melodică, aduce aminte de anii `80 (în metal, evident) fără însă a-i lipsi elementele heavy. Djentology, după cum îi arată și numele este o piesă djent, o abordare la modă în ultimii ani, care a câștigat mulți adepți. Totuși nu lipsesc nici aici elemente groove, pe alocuri aduce aminte de Megadeth, la fel ca următoarea piesă, Wings Of Freedom, una dintre cele mai complexe de pe întreg albumul, creează o atmosferă de dans, iar următoarea piesă, Magic Dancer, nu face decât să continue atmosfera, într-un cadru muzical și mai melodic, baladesc. Aceasta este una dintre piesele pe care le-am ascultat cel mai mult de pe album, are ceva din Mike Oldfield, dar aici se vede foarte bine elementul de originalitate al lui Andrey Smirnoff, a cărui chitară poate să scoată un sunet ce amintește de ceva, dar este cât se poate de personal.

Ligth and Shadow este, credem, piesa de rezistență a albumului, nu e de mirare că a ales-o și pe aceasta drept single. Este heavy, dar clasică, aduce a Motzart, dar și a Yngwie Malmsteen. Cu această piesă ar putea începe sau sfârși concerte, ar putea fi coloana sonoră a unui film cu urmăriri de mașini sau pur și simplu piesă pe care să faci headbanging singur acasă. Coming Home are tonuri nostalgice, dublate de riffuri heavy, iar Twist me este cea mai groove și jazzy piesă a albumului. Escape aduce elemente electro și este o piesă de respiro, bună de pregătit încheierea albumului, care se face cu a zecea piesă Where The Rivers Flow, o altă piesă heavy, lucrată atent.

Chiar dacă pare că sunt prea multe elemente într-un singur album, acestea potrivesc bine unele cu altele și după mai multe ascultări ale albumului pot afirma că este unul de o mare calitate, cu multe momente înalte, când chitara lui Andrey Smirnoff creează electricitate și luminează în întuneric.

1. Samurai
2. Dream It Out Loud
3. Djentology