Cronică de concert Leprous / Pitfalls Tour at Quantic, 17 februarie 2020

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 19 Februarie 2020

În Quantic a avut loc pe 17 februarie un eveniment care a strâns laolaltă un număr foarte mare de fani prog (1)cronica-de-concert-leprous-pitfalls-tour-at-quantic-17-februarie-2020_60be6b.jpgmetal/rock pe care nu-i prea vezi la alte evenimente decât cele de acest fel. Cele trei trupe, Maraton, Klone si, capul de afiș, Leprous, au cântat cu "casa închisă", cum se spune. Cei de la Leprous nu sunt străini de România, iar de fiecare dată vin cu un alt concept, cu un nou album, cu un nou fel de a se prezenta, muzical, dar și vizual.
Concertele au început la 19.30 și s-au încheiat undeva în jurul orei 23.00, după ce trupele au trecut publicul printr-o multitudine de stări emoționale pe care doar muzica de calitate le poate scoate la suprafață.

O mare-mare surpriză plăcută a fost prima trupă a serii, Maraton, din Oslo, Norvegia, care pur și simplu au făcut un show excelent. Se descriu pe ei ca fiind progresive pop, ceea ce nu e departe de adevăr, dar vocalul ar putea foarte bine să cânte și într-o trupă deathcore, iar anumite pasaje din melodiile lor sună ca și cum ar fi metal extrem. Uneori, în timpul concertului îmi doream să exploreze mai mult latura aceasta și să se dezlănțuie într-o furie muzicală, dar au ținut sub control această pornire. Așadar, o combinație insolită de influențe, o prezență scenică dinamică, o bună comunicare cu publicul. Au cântat piese de pe albumul de debut, Meta, apărut anul trecut la Indie Recordings. A fost un început de seară greu de uitat!

Setlist Maraton:
  1. Prime
  2. Almost human
  3. Seismic
  4. Change of Skin
  5. Mosaic
  6. Altered State
  7. Spectral Friends

Cei de la Klone sunt de mai multă vreme în lumea muzicală, din 2002, când au scos primul demo, iar în 2004 au debutat cu albumul Duplicate. De atunci au scos mai multe albume și e.p.-uri, cel mai nou material fiind Le grand voyage, apărut anul trecut la Kscope Music. Francezii cântă un progresive metal cu accente groove, și live sunt profesioniști, știind cum să cucerească publicul. Față de cei de la Maraton, stilul lor este ceva mai grav, mai dur, fără însă a le lipsi elementele de melodicitate care dau coerență întregului. Muzica lor este foarte proaspătă, are un grad nou de atmosferă, te face să visezi, să te duci cu mintea în viitor și în trecut aproape simultan. Reușesc, prin versuri, să-ți inducă o stare de introspecție, iar live creează o poveste. Bun de tot! Au cântat piese precum: Grim Dance, Nebulous, Give Up the Rest, The Great Oblivion sau Silver Gate.

Pe cei de la Leprous i-am văzut prima dată în 2011, în fostul Silver Church, unde au deschis pentru Amorphis. Pe atunci promovau albumul Bilateral, care la vremea aceea mi s-a părut o revelație, părere pe care nu mi-am schimbat-o, și experiența de a-i vedea live a fost una deosebită, fiindcă nu doar cântau, ci explodau pe scenă. Între timp au trecut 9 ani, ei au mai scos patru albume, și-au mai schimbat stilul puțin au mai fost de câteva ori în România, iar acum promovează albumul Pitfalls, apărut anul trecut. Acest album schimbă puțin direcția trupei, este mult mai melodic, fără acele ruperi de ritm de la începuturi, dar arată și o mai mare maturitate a compozițiilor.

Cei de la Leprous au demonstrat că timpul nu a făcut decât să adauge valoare muzicii lor și să-i domolească pe de o parte, iar pe de alt parte să le ascută părțile agresive, întunecate. Ce nu s-a pierdut de prima dată când i-am văzut până acum este intensitatea incredibilă cu care cântă. Fiecare show are ceva dintr-o manifestare mistică, de parcă ar fi posedați cu toții de un duh al muzicii care vorbește prin ei, prin instrumentele și prin vocile lor. Iar pe lângă faptul că melodiile lor sunt deosebit de bine produse, și live sună extrem de bine, fără să se risipească nimic din ce este înregistrat, ba din contră, live se transformă în ceva și mai spectaculos. În plus, nu toată ziua ai șansa de a vedea în concerte metal solo-uri de violoncel care să sune mai brutal decât cele de chitară. A fost fără doar și poate un super concert!

Setlist Leprous:
  1. Below
  2. I Lose Hope