Cronica Sabaton, Eluveitie si Wisdom la Turbohalle, 19 martie 2013

Autor: Liviu, 22 Martie 2013

Marti, 19 martie 2013 intr-un colt al Bucurestiului aproape de autostrada A1 spre Pitesti intr-un bar relativ nou, Turbohalle (probabil nu atat de bine cunoscut in randul rockerilor) am avut parte de unul dintre cele mai mari concerte ale primaverii: Sabaton, Eluveitie si Wisdom.

Alegerea unei asemenea locatii pentru acest eveniment as putea sa o caracterizez ca fiind una curajoasa, pentru ca desi spatiul este unul foarte generos pozitionarea pe care o are reprezinta un desavantaj clar (chiar daca se afla la doar 2 minute de statia de metrou Pacii) de oriunde ai venii trebuie sa schimbi macar o data metroul si in cel mai bun caz tot faci 45 de minute spre chiar o ora dintr-o zona centrala. Cu toate acestea publicul nu a fost intimidat si s-a prezentat intr-un numar foarte mare. Fiind o locatie noua careia nu ii cunosc capacitatea imi este foarte greu sa estimez cata lume a venit dar m-as hazarda sa zic ca au fost cam in jur de 1200 de fani.

Din cate am putut observa programul a fost foarte bine respectat in jurul orei 20 pe scena facandu-si aparitia prima foramtie, Wisdom. A fost pentru prima oara cand i-am auzit nemaiavand timp acasa sa "imi fac lectile" si sa ascult macar o piesa de-a lor si imi pare foarte bine ca am procedat asa. Imi place sa fiu surprins de formatiile din deschidere la concerte, iar Wisdom pentru mine a fost surpriza serii. Formatia este compusa dintr-un cvartet clasic de power metal (voce, doua chitara, bass si tobe) dar care m-a socat prin trioului vocal format din cei doi chitaristi si vocalist. Nu cred ca am mai avut ocazia sa aud live o formatie care sa aiba aceasta abordare si care sa reuseasca sa isi regleze sonorizarea in asa fel incat toate cele trei voci sa se auda asa de clar, parca ascultam un fel de barber-shop trio pe ritmuri de power metal - o adevarata delectare pentru urechile ascultatorilor. Este fara indoiala una din formatiile care mi-a atras atentia si pe care o sa o urmaresc cu atentie de acum inainte.

Urmatorii care au urcat pe scena a fost Eluveitie, o formatie care a mai vizitat Romania in 2009 cantand in deschiderea concertului Kreator. Personal nu stiam forte multe despre ei dar inainte de concert am primit cateva informatii de la prieteni care i-au mai vazut la concertul din 2009 si chiar si la alte concerte prin Europa iar feedback-ul primit mi-a starnit foarte mult interesul. Ca urmare asteptarile mele au fost forate ridicate fata de Eluveitie si ca sa fiu sincer aceastea au fost depasite. O formatie care abordeaza ca stil cu siguranta nu foarte comun: celtic folk metal avand in recuzita de instrumente electrice, 2 cimpoaie, mai multe de 10 fluierase (fiecare pregatit pentru anumite melodii) vioara, mandolina si inca cateva instrumente ale caror nume trebuie sa recunosc ca nu le stiu. Show-ul a fost electrizant, reusind sa tina in priza tot publicul care si-a aratat devotamentul fata de formatie cantand piesele lor emblematice Thousandfold si Inis Mona. Spre finalul concertului, la indemnul frontman-ului Chrigel Glanzmann, publicul a inceput un circle of death care ar fi fost invidiat de multe formatii. Per total, in ciuda stilului total diferit abordat de Eluveitie fata de cel al headlineului, sunt sigur ca au reusit sa incalzeasca publicul pentru ce urma sa vina.

La ora 10 fix in difuzoare a inceput piesa care anunta inceputul concertului Sabaton: The final countdown. Publicul fierbea in asteptarea intrarii pe scena a baietilor in pantaloni de camuflaj. Inceputul a fost unul in forta, piesa Ghost Division fiind momentul in care intregul public a explodat. La sfarsitul cantecului, inainte ca Joakim Brodén sa apuce sa salute publicul, un cor coplesitor a inceput sa domine fundalul sonar: SA-BA-TON! SA-BA-TON! Uralele au fost atat de coplesitoare incat dupa cum a recunoscut si Joakim Brodén i-au facut pielea de gaina... ceea ce nu cred ca i se intampla foarte des. Spectacolul a avut la baza in primul rand promovarea noului albun "Carolus Rex", de pe care am ascultat cateva dintre piesele mele preferate, dar desigur si piesele clasice care i-au consacrat precum 40:1, Cliffs of Gallipoli sau Swedish Pagans. Show-ul s-a bazat foarte mult pe interactiune cu publicul de mai multe ori acesta fiind puns in situatia in care putea sa aleaga intre doua melodii cum ar fi intre Into The Fire si Attero Dominatus sau En livstid i krig / Karolinens bön. Dupa ce in prima parte a concertului am avut parte de piese in forta in a doua parte a urmat o usoara perioada de descendo in care am ascultat cateva balade precum En Livstid i Krig (cantata in suedeza) si The Hammer Has Fallen, inainte de bisuri, terminandu-se in forta cu piesa Swedish Pagans. Bisurile au adus asa cum este si normal 3 dintre cele mai cunoscute piese ala celor de la Sabaton: The Art of War, Primo Victoria si Metal Crüe.

Analizand dupa concerte prestatia celor de la Sabaton am reusit sa strag cateva impresi despre ei. Pentru mine a fost a doua oara cand i-am vazut, prima data i-am cantand intr-o formul diferita cu alti chitaristi alt tobosar si cu clapar si sincer pot sa zic ca formula actuala m-a surprins, dand dovada de o unitate incredibila pe scena. Desi cu 3 oameni noi pe scena (fata de ultimul lor concert aici in Bucuresti care s-a desfasura in fata a cam 10.000 de oameni), de aceasta data am avut senzatia ca avem parte de un Sabaton mult mai bine inchegat si cu o dorinta inimaginabila de a demonstra ca sunt o formatie care poate sa devina intr-o zi o formatie care sa cante regulat in fata a peste 40.000 de fani oriunde ar merge si sincer imi doresc ca asa sa se intample!

Despre organizarea concertului, din punctul meu de vedere trebuie sa recunosc ca totul a fost impecabil, nu am putut sa gasesc nici o eroare la tot ce s-a intamplat in Turbohalle. Singura problema pe care am intampinat-o de-a lungul serii a fost ca spectacolul s-a terminat mult dupa ora 11 la care pleaca ultimul metrou iar, prin urmare, singura alternativa pentru toti cei prezenti la concert a fost sa plece cu taxiul si, in cazul in care nu stiati inca, sa gasesti / chemi un taxi in jurul miezului noptii undeva la marginea Bucurestiului este mult mai dificil decat pare.

Setlist Eluveitie:

Prologue
Helvetios