Cronică de concert Aephanemer în club Quantic, 28 martie 2024

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 29 Martie 2024

Cronică de concert Aephanemer în club Quantic, 28 martie 2024Îmi era dor de un concert de melodic death metal, așa că aseară am trăit o bucurie alături de formația Aephanemer, din Franța, care a ajuns pentru prima dată la noi în cei zece ani de carieră. Trupa a avut în deschidere alte două trupe, românii de la Ungolianth și WarHymn , două trupe tinere, foarte promițătoare și cunoscute publicului românesc. Am avut ocazia să le mai ascult pe ambele live și în trecut. Francezii au trei albume la activ, cel mai nou fiind „A Dream of Wilderness” din 2021, dar preferatul meu de până acum este al doilea album, „Prokopton”, din 2019. Stilul lor încoroporează și numeroase elemente din lumea muzicii simfonice, dar și din cea a power metalului, iar vocea feminină adaugă o notă particulară întregului sunet al trupei. În plus, vocea lui Marion Bascoul este chiar deosebită și growl-ul ei este excelent și începe să fie recogniscibil.

Faptul că trupa a semnat cu Napalm Records este un mare plus, findcă este o casă de discuri mare și le aduce un plus de vizibilitate. Anul acesta am ascultat mult cele trei albume și am descoperit o muzică diversificată, versuri care depășesc deseori simplele teme predilecte ale trupelor de gen, riff-uri care să trezească ceva în mine și melodii la care să vreau să revin. Într-o industrie saturată de trupe de metal care merg pe o cale bătătorită, Aephanemer a fost, pentru mine, o gură de aer proaspăt, așa că nu am putut rata ocazia de a vedea trupa live. A fost ceva lume în clubul Quantic, cât să fie o atmosferă bună și primitoare, trupele au venit și cu merch, care a fost la prețuri accesibile. A fost interesant ca madame Bascoul a fost la stamdul de merch și a făcut și poze cu fanii și a dat autografe. Mi s-a părut un om foarte drăguț și modest.

Seara a început cu Ungolianth, trupă foarte energică, cu o muzică agresivă, destul de bine compusă, foarte zgomotoasă, care nu se hotărăște încă să meargă într-o direcție sau alta. Avem elemente de thrash, de deathcore, de death metal care sună bine în general, dar puțin haotic pe alocuri și compozițional piesele sunt foarte asemănătoare între ele, dar fără a fi rele. Din contră, de fiecare dată când îi văd pe băieți rămân încântat de vibrația pe care o transmit de pe scenă, de cât de bine își coordonează instrumentele, iar vocea solistului este una cu adevărat bună și care se poate duce în mai multe direcții. Mi-a adus puțin de tot aminte de cea a lui Jonny Davy
de la JFOAC, una dintre trupele mele preferate. Așadar, un concert bun, cu o trupă talentată care se tot laudă că va scoate primul album.

Seara a continuat cu un black metal adus de la băieții de la WarHymn. Ei au ceva mai multă experiență, au și un album, „Gnosis”, lansat în 2019 și două e.p.-uri, iar acest lucru se vede și pe scenă. Cele două trupe din deschidere au un element comun, pe Răzvan Rizea la chitară, el fiind unul dintre cei mai talentatți instrumentiști din noul val. Cu toate că sunt fan black metal și că formația este pe gustul meu, aseară nu am reușit să intru în atmosfera muzicii pe care o cântă, una monotonă, de atmosferă, care cere concentrare și tocmai acet lucru nu l-am avut. Cred că așteptam trupa de afiș, cu niște ritmuri mai săltărețe. Asta nu înseamnă că băieții nu au cântat bine, din contră, pot să apreciez muzica lor, dar nu am putut aseară să mă conectez la ea, ceea ce totuși alții au reușit să facă, fapt care e unul bun pentru trupă.

Aephanemer a urcat pe scenă aproape de ora 22.00 și a începu în forță cu „Prokopton”, una dintre melodiile care îmi plac cel mai mult, spre a continua, în aceeași direcție, cu „The Sovereign”, ambele piese de pe al doilea album. Trupa a fost bine primită, de un public care îi știa destul de bine muzica și care nu a ezitat o clipă să arate acest lucru. Este interesant și benefic că la noi mai vin și trupe noi, bune, altele decât cele cu care ne-am obișnuit, mai ales că în cazul de față chiar avem de-a face cu o formație cu potențial la public, fiindcă muzica e catchy, trupa este una deschisă și comunicativă, elemente care pot aduce succesul. Spuneam că pe albume trupa sună foarte bine, la fel se întâmplă și pe scenă, avem parte de o trupă știe să facă atmosferă și să țină publicul interesat și activ.

Trupa a continuat cu piese de pe albumul cel mai nou, dar și cu unele de pe albumul de debut, „Mememnto Mori”, printre care și piesa care dă numele albumului. Au cântat și o piesă în limba franceză, asta după ce solista ne-a pus să votăm dacă să o cânte în engleză sau în franceză. Este vorba de „Le radeau de la Méduse”, una dintre melodiile care au și elemente simfonice, inclusiv în voce, iar solista a demonstrat că știe să cânte și operatic, făcând foarte natural trecerea de la growl la vocea de soprană. Este o combinație reușită, pe care nu prea am mai auzit-o, dar care m-a făcut imediat interesat și mi-ar plăcea să își dezvolte și mai mult această latură pe următorul album. Așadar, pot spune cu certitudine că prestația live a trupei franțuzești a fost una pe măsura așteptărilor și sper să se mai întoarcă, iar dacă o va face, eu cu siguranță voi fi din nou în fața scenei pentru a o susține.

Setlist Aephanemer :
  1. Prokopton
  2. The Sovereign