Impresii despre concertul Decapitated, Incantation, Nervosa și Kassogtha din club Quantic, 11 martie 2024

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 12 Martie 2024

Impresii despre concertul Decapitated, Incantation, Nervosa și Kassogtha din club Quantic, martie 2024Aseară, pe 11 martie, în clubul Quantic din București, am avut parte de unul dintre cele mai brutale concerte de metal din utltima vreme. Pe scenă au urcat veteranii death metal Decapitated, alături de alte trei trupe care pur și simplu au creat o atmosferă foarte dinamică și de o intensitate greu de redat în cuvinte: Kassogtha, Nervosa și Incantation. Numai nume grele, numai riff-uri de tocat neuroni, numai voci guturale și multă, multă energie. Nici nu avea cum să fie altfel, toate cele patru trupe au piese dure, agresive, numai bune să te pună în cap. Evident, s-a lăsat cu moshphituri, cu wall of death și cu mult headbanging. Surprinzător de multă lume a venit la concert, mai ales dacă ne gândim că a fost o seară de luni și a doua zi e muncă. Dar concertele au început la 18.45 și s-au terminat în jur de 22.50, așadar metaliștii ahtiați după concerte au ajuns acasă ca Cenușăreasa, doar că și cu posibile dureri de gât și fără voce. A fost merch din belșug, la discreție și prețuri chiar o.k., aș zice. Evenimentul a fost organizat de Metalhead.

Seara a început cu Kassogtha, din Geneva, Elveția, o trupă relativ tânără, formată în 2018 și cu două albume la activ, „A New World to Come” din 2018 și „rEvolve” din 2022, destul de diferite între ele, dar în același stil de death metal progresiv foarte bine executat. Partea de progresiv nu e atât de complexă, însă piesele sunt decent compuse, au ritm, au și unele pasaje melodice, când și vocea devine cântată și ritmul se încetinește vizibil. Apropo de voce, vocalista face o treabă mai mult decât excelentă, atât pe growl, cât și pe clean. În plus, are și farmec, se mișcă mult pe scenă, are carismă și pe scenă face un super show. Aseară avea la catarama de la curea o pisică albă de metal care arată „semnul păcii”. Chiar dacă e o trupă relativ tânără, se vede că oamenii au experiență concertistică și acest lucru contează foarte mult, fiindcă de pe scenă se dă ritmul sălii. Ar mai avea puțin de lucrat la comunicarea cu publicul, la a-i convinge pe oameni să se miște mai mult. Totuși, mi-a plăcut mai mult decât mi-aș fi imaginat și dacă revin, voi merge. Trupa a cântat piese precum: The Infinite, Drown, Kassogtha (The Call), Venom, Pale Horizon, Save US, Before I Vanish sau Complacency.

A urmat Nervosa, o trupă exclusiv feminină de death metal din Brazilia. Trupa a trecut nu de mult printr-o schimbare de personal, printre altele, Fernanda Lira și Luana Dametta plecând spre a forma trupa Crypta, iar în 2022 vocalista, Diva Satanica a plecat și ea. Dar acum Nervosa este o formație închegată, bine organizată, care știe să pună un show live în scenă. Cele patru membre creează o muzică agresivă, dar cu destule riff-uri melodice și cu câteva solo-uri memorabile. Fetele au și ele mult farmec, știu să-și strunească instrumentele și vocea lui Prika Amaral se potrivește de minune pe acest instrumental dement. Trupa a scos de curând un album nou, „Jailbreak”, de pe care a cântat mai multe piese care chiar mi s-au părut că sună chiar mai bine decât cele mai vechi. Muzica fetelor are și un mesaj pozitiv uneori, de exemplu au o piesă în care discută despre sănătatea miintală și cât de important este să avem prieteni. Ca orice trupă de thrash/death metal care se respectă, și Nervosa are un logo ușor de recunoscut și o atitudine arogant-agresivă, dar doar de spectacol, pentru că după concert fetele au venit și au făcut poze și au stat de povești cu fanii. Trupa a cântat piesel precum: Seed of Death, Death!, Venomous, Kill the Silence, Perpetual Chaos, Jailbreak, Guided by Evil sau Endless Ambition.

Veteranii de la Incantation au urmat pe scenă și odată cu ei au început și dansurile de societate. Este una dintre trupele pe care voiam să le văd de multă vreme, dar de abia acum am reușit. Niciodată nu este prea târziu să vezi o trupă care a ajutat masiv la dezvoltarea scenei death metal din New York și care, din 1989 scoate album după album, care chiar dacă nu inovează neapărat, mențin un standard. Nu există compromisuri, balade, piese mai prietenești, există doar rupere de oase, mesaj politic și social acut și multe riff-uri grele. Cel mai nou album al trupei se numește Unholy Deification (2023) și trupa a cântat piese și de pe acesta. Incantation are un sound ceva mai old school, dar face bine să auzi un death metal așa ca la carte, așa cum se făcea odată și cum îl preferă multă lume. Trupa a provocat câteva moshpit-uri puternice în fața scenei și a avut o comunicare ceva mai bună de-a lungul întregului concert. Din setlist au făcut parte piese precum: Carrion Prophecy, Shadows of the Ancient Empire, Concordat (The Pact) I, Vanquish in Vengeance, Fury’s Manifesto, Blasphemous Cremation, Blissful Bloodshower, Invocation (Chthonic Merge) X, The Ibex Moon sau Impending Diabolical Conquest.

Seara s-a terminat în mod brutal cu Decapitated. Trupa poloneză știe să facă haos și a ridicat agresivitatea muzicală la rang de mare artă încă din 1996. Toți acești ani nu au fost fără rezultat, întrucât acum este una dintre cele mai respectate și iubite trupe de death metal nu doar din Polonia, ci cred că din Europa cel puțin, având mereu turnee de mare succes. Al optulea album al trupei, „Cancer Culture” a fost lansat în 2022, la casa de discuri Nuclear Blast și s-a bucurat de un succes destul de mare. Trupa nu prea și-a schimbat sound-ul de-a lungul anilor, dar a rămas constantă și cu fiecare album a mai pus o cărămidă la temelia oricum foarte puternică a carierei sale impresionante. Trupa nu se află pentru prima dată la noi în țară, dar de fiecare dată când vine se știe că vei pleca acasă cu gâtul în piuneze și cu febră musculară gravă, altfel nu se poate.

Încă de cum a urcat pe scenă, am înțeles de ce Decapitated a ajuns atât de sus. În primul rând, piesele lor sunt arme letale, de la chitări, la bas, până la tobe și voce, de a ritm până la linia melodică. Poți să iei acel zid de sunet pe care trupa îl creează și să-ți faci din el armură, fiidcă odată ce trupa începe să cânte ți se activează toate instinctele de luptător și te-ai duce să muști din dușmani. În al doilea rând, live totul sună împecabil, fără greșeală. Chiar dacă nu există o mare comuinicare verbală între trupă și public toată lumea știe de ce este acolo și știe ce are de făcut. Ei cântă, noi facem haos orgnizat, asta este înțelegerea și aseară acest lucru a funcționat de minune. Trupa a avut un setlist destul de variat, cu piese de pe majoritatea albumelor, cu bine cunoscutele lor hituri, ca să le numesc așa, cu toate că sunt orice în afară de asta, dar și piesele mai noi care de aia au intrat în setlistul live. A fost, fără doar și poate, o noapte de ținut minte! Decapitated a cântat piese precum: Perfect Dehumanisation (The Answer?), Eternity Too Short, Mother War, Nihility (Anti-Human Manifesto), Names, Spheres of Madness, Babylon's Pride, Symmetry of Zero, Suffer the Children, From the Nothingness With Love, Cancer Culture, Just a Cigarette sau Iconoclast.